Aplikacja daje możliwość określenia stopnia dostępności przestrzennej dowolnie wybranego miejsca na obszarze GZM.
Czym jest dostępność przestrzenna? Dostępność przestrzenna określa łatwość z jaką można dostać się do określonej lokalizacji. W przypadku obiektów użyteczności publicznej, wpływa na możliwość skorzystania z określonych usług przez mieszkańców danego obszaru. Lepsza dostępność to krótsze dojazdy, niższe koszty, lepsza jakość życia.
Zastosowanie Różnego typu analizy przestrzenne, transportowe i związane w wyborem lokalizacji pod względem dostępności usług publicznych i parków, przystanków komunikacji publicznej.
Działanie i podstawowe funkcje
Po ustawieniu parametrów wejściowych analizy, takich jak czas i sposób przemieszczania się, generowany jest obszar, którego granice wyznacza tzw. izochrona. Izochrona to linia łącząca punkty na mapie, o jednakowej odległości czasowej od wybranego miejsca. W przypadku analizy dla czasu 15 minut, czas dotarcia od granic obszaru w kierunku wybranego punktu będzie równy 15 minut. Natomiast jeśli punktem startowym będzie dowolne miejsce znajdujące się wewnątrz obszaru, wtedy czas będzie odpowiednio krótszy.
Analiza wykonywana jest w oparciu o istniejący układ komunikacyjny dla pieszych i rowerzystów. Jest to istotne ze względu na możliwość uzyskania wyników obliczeń bardziej zbliżonych do rzeczywistych czasów przemieszczania się. Właśnie z tego powodu ważne jest zapewnienie, aby baza danych aplikacji zawierała aktualne i dokładne informacje o sieci drogowej - przekłada się to wprost na jakość uzyskiwanych wyników.
Inne możliwości
Poza wyznaczaniem izochron, narzędzie pozwala na wykonywanie analiz w oparciu o kryterium odległości.
Za każdym razem wyniki analizy zawierają podstawowe informacje dotyczące wyznaczonego obszaru oraz informację o liczbie ludności zamieszkującej wyznaczony obszar (dane na podstawie PESEL).
Dodatkowo, istnieje możliwość sprawdzenia jakie podstawowe usługi publiczne dostępne są w wyznaczonej strefie. W tym przypadku, wyniki uzyskujemy w postaci wyświetlonych na mapie punktów oraz zestawienia obiektów użyteczności publicznej wraz z informacją o odległości.
Ograniczenia W pewnych przypadkach może wystąpić wydłużenie czasu wykonywania obliczeń. Zazwyczaj zdarza się to przy większej ilości użytkowników chcących jednocześnie wykonywać analizy lub w przypadku wykonywania jednorazowo większej ilości obliczeń. Wynika to ze zwiększonego zapotrzebowania na moce obliczeniowe.
Dane wejściowe Sieć drogowa – OpenStreetMaps; punkty użyteczności publicznej – dane własne GZM, OpenStreetMaps, ORSIP; liczba ludności – baza PESEL z 2019 roku.
Wykonanie: Arkadiusz Goleniak – Departament Strategii i Polityki Przestrzennej, Urząd Metropolitalny GZM
The application makes it possible to determine the degree of spatial accessibility of any chosen location in the GZM area.
What is spatial accessibility? Spatial accessibility defines the ease with which one can get to a specific location. In the case of public facilities, it affects the ability of the inhabitants of a given area to use certain services. Better accessibility means shorter journeys, lower costs, better quality of life.
Application Different types of spatial, transport and location analyses in terms of accessibility to public services and parks, public transport stops.
Operation and basic functions
After setting the input parameters of the analysis, such as time and mode of travel, an area is generated, the boundaries of which are determined by a so-called isochrone. An isochrone is a line connecting points on a map with equal time distance from a selected location. In the case of analysis for the time of 15 minutes, the time of arrival from the borders of the area towards the selected point will be equal to 15 minutes. However, if the starting point is any place located inside the area, then the time will be correspondingly shorter.
The analysis is performed on the basis of the existing pedestrian and cycling traffic system. This is important in order to obtain calculation results that are closer to real travel times. This is why it is important to ensure that the application's database contains up-to-date and accurate information about the road network - this translates directly into the quality of the results obtained.
Other possibilities
In addition to the determination of isochrones, the tool allows to perform analyses based on the distance criterion.
Each time, the analysis results include basic information on the designated area and information on the population living in the designated area (data based on the PESEL).
Additionally, it is possible to check which basic public services are available in the designated area. In this case, the results are obtained in the form of points displayed on the map and a list of public facilities with information on distance.
Limitations In some cases the calculation time may be prolonged. This usually occurs when there is a large number of users wishing to perform analyses simultaneously or when a large number of calculations are performed at once. This is due to the increased demand for computing power.
Input data Road network - OpenStreetMaps; points of interest - GZM's own data, OpenStreetMaps, ORSIP (Open Regional Spatial Information Sytem); population count - PESEL database from 2019.
Realization: Arkadiusz Goleniak – Department of Strategy and Spatial Policy, Metropolitan Office of GZM Metropolis
Czy mimo to chcesz wskazać pozycję? Measurement accuracy too low ( m), to correctly identify your location at this time.
Do you still want to indicate a position?
15-minutowym
15-minute city