Metropolitalne Szkoły Prototypowania
Jak działają szkoły prototypowania?
Formuła szkół prototypowania nie jest ujednolicona, opisana ani sformalizowana. Jej celem jest zwiększenie współpracy między urzędnikami z różnych miast metropolii, zdobywanie wiedzy i doświadczenia podczas wspólnej pracy nad rozwiązaniem miejskich problemów.
W projektach uczestniczą przedstawiciele miast członkowskich, którzy reprezentują różne dziedziny zarządzania miastem, takie jak:
komunikacja społeczna,
współpraca z NGO,
transport,
zarządzanie drogami,
planowanie przestrzenne,
zarządzanie kryzysowe,
straż miejska.
Dodatkowo, w pracach biorą udział przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) oraz eksperci z poszczególnych dziedzin, takich jak urbaniści, prawnicy, socjologowie czy przedstawiciele biznesu.
Proces tworzenia prototypów
Interdyscyplinarne zespoły pracują nad konkretnymi wyzwaniami, wypracowując rozwiązania, które są następnie testowane jako prototypy. Organizacją projektu zajmuje się GZM, natomiast właścicielem wyzwania jest miasto, w którym zdiagnozowano problem. W jednej ze szkół właścicielem wyzwania był uniwersytet.
Praca w formule szkoły trwa kilka miesięcy, a efektem końcowym jest propozycja wdrożenia lub samo wdrożenie wypracowanego rozwiązania. Podczas pracy uczestnicy uczą się od siebie nawzajem, zdobywają nową wiedzę i umiejętności, a także testują swoje kompetencje w laboratoryjnych warunkach.
Korzyści i zastosowania
Szkoły prototypowania są często stosowane na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, tworząc warunki do wspólnej pracy i eksperymentowania. Budują relacje z miastami, pozwalają na dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, a także na testowanie nowych rozwiązań. Wyzwania podejmowane w ramach szkół prototypowania są zazwyczaj powszechne, co oznacza, że opracowane rozwiązania mogą być stosowane w innych miejscach Metropolii.
Zapraszamy do udziału i współpracy w szkołach prototypowania, by wspólnie tworzyć innowacyjne rozwiązania dla naszych miast!