Jak przygotować się do porządkowania parkowania w śródmieściach?

METROPOLITALNA SZKOŁA PROTOTYPOWANIA TYCHY

Cel i opis tematu szkoły

Do wspólnej pracy zaprosiliśmy urzędników nadzorujących strefy płatnego parkowania w różnych miastach oraz ludzi odpowiedzialnych w Tychach za planowanie przestrzenne, zarządzanie terenami publicznymi oraz pasem drogowym. Razem rozważaliśmy, w jaki sposób należy moderować dostępność motoryzacyjną obszarów śródmiejskich, do których sprawny dojazd zapewni kolej metropolitalna. Poszukiwaliśmy rozwiązań inżynierskich i prawnych, które sprawią, że docieranie pociągiem na taki teren będzie bardziej atrakcyjne niż korzystanie w tym celu z własnego samochodu. Na warsztat wzięliśmy strefę płatnego parkowania we wspomnianej gminie.

Najpierw dokonaliśmy przeglądu dostępnych dokumentów i danych miejskich, a następnie opracowaliśmy analizę interesariuszy. Z  mieszkańcami szeroko rozumianego centrum miasta, przedsiębiorcami, osobami odwiedzającymi lokale użytkowe oraz klientami jednego z parkingów funkcjonujących w systemie Park&Ride przeprowadziliśmy wywiady. Zebrane na formularzach informacje zestawiliśmy z wynikami analiz inżynierskich, przygotowanych na podstawie inwentaryzacji i obliczeń wskaźników parkowania. W ten sposób zebraliśmy wiedzę o zachowaniach kierowców, ich motywacjach, ale też społeczne wytyczne do przekształcania przestrzeni publicznej. Ponadto zidentyfikowaliśmy problemy, na które natrafią samorządy przy planowaniu podobnych interwencji. Na koniec przygotowaliśmy koncepcję nowej polityki mobilności i wytyczne do uchwały w sprawie reformy strefy płatnego parkowania, ale też instrukcję metodyczną w tym zakresie. Ten podręcznik przejął zespół Szkoły, powiększony do grupy roboczej zajmującej się przygotowaniem spójnej, metropolitalnej polityki parkingowej.

Efekty

  • Polityka mobilności miasta Tychy
  • Inwentaryzacja i przebadanie przestrzeni parkingowych w Tychach
  • Stworzenie instrukcji dla ludzi chcących uporządkować parkowanie w centrum miasta
  • Wpisanie polityki parkingowej jako kluczowego działania w głównym scenariuszu planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla GZM – Dobra Mobilność 30/50
  • Powstanie Metropolitalnego Zespołu ds. Spójnej Polityki Parkingowej

Gmina pilotażowa

Tychy

Czas realizacji

Styczeń 2022 – Czerwiec 2022

Eksperci

  • Paweł Jaworski
  • Iga Kalbarczyk
  • Ewa Lutogniewska
  • Smart Factor sp. z o. o. (wykonawca badań parkingowych)

Uczestnicy

  • GZM
  • MZBM Tychy
  • MZDiM Bytom
  • MZUiM Katowice
  • MZUiM Tychy
  • UM Dąbrowa Górnicza
  • UM Katowice
  • UM Ruda Śląska
  • UM Sosnowiec
  • UM Tychy
  • ZTM

Galeria zdjęć