Procesy ekonomiczne a starzenie się – wiek poprodukcyjny – aktywizacja zawodowa i społeczna – Katowice

Cel i opis tematu szkoły

Głównym celem projektu było opracowanie dwóch rozwiązań innowacyjnych, które będą mogły być zaimplementowane w miastach i gminach na terenie GZM. Praca podczas projektu opierała się na zidentyfikowaniu kluczowych wyzwań związanych z grupą seniorów oraz stworzeniu rozwiązań. Całość procesów odbywała się w oparciu o design thinking oraz service design. Wśród kluczowych problemów z obszaru aktywizacji społecznej i zawodowych podjętych w ramach projektu znalazły się m.in.: bańkowanie seniorów, ujednolicenie grupy seniorów, skrajne łączenie pokoleń, błędny wizerunek seniora, lęk przed starością. W ramach procesu doprecyzowano początkowe wyzwanie aktywizacji społecznej i zawodowej seniorów, na dwa różne wyzwania: „Jak możemy naturalnie odrodzić relacje międzypokoleniowe bez naruszania indywidualnych korzyści osób z poszczególnych grup?” oraz „Jak możemy uatrakcyjnić możliwość pracy dla seniorów bez ingerencji w sam rynek pracy?” Proces realizacji szkoły prototypowania obejmował kilka etapów. Został on oparty o podejście design thinking, porządkujące prace od odkrywania i definiowania danego obszaru problemowego, przez generowanie pomysłów w odpowiedzi na określone wyzwania, po prototypowanie i testowanie rozwiązań.

Etap 1 – Praca badawczo-analityczna. Przeprowadzono badania i analizy które stały się podstawą do pracy uczestników Metropolitalnej Szkoły Prototypowania.

Etap 2 – Szkoła prototypowania. Pomiędzy kwietniem a czerwcem przeprowadzono warsztaty dla pracowników urzędów miast i gmin GZM, w wyniku których wypracowano rozwiązania proponowane do dalszego rozwoju w Metropolitalnej Szkole Prototypowania. Były one podstawą do opracowania pilotażu. Rozwiązania wypracowane w trakcie warsztatów: podręcznik dla instytucji (głównie z obszaru kultury) wspierający w budowaniu w aktywnej społeczności międzypokoleniowej w ramach ich działań i baza ofert pracy i potencjalnych kandydatów (seniorów i przedsiębiorców) zainteresowanych podjęciem pracy.

Etap 3 – Prototypowanie/pilotaż.
W ramach rozwiązania podręcznika wspierającego rozwijanie międzypokoleniowości, zespół opracował zestaw narzędzi pracy dla pracowników wraz z instrukcjami ich użycia. Stanowiły one prototyp, który został przetestowany podczas pilotażu w MDK Bogucice – Zawodzie w Katowicach. Druga innowacja dotyczyła bazy ofert pracy oraz bazy osób lub firm. Podczas prac nad przygotowaniem prototypu znalezioną dużą liczbę podobnych rozwiązań , a wiele z nich nie wykazywało aktywności. Rozwiązanie zostało przeformułowane w podstronę informacyjną pod adresem internetowym Urzędu pracy, którego celem byłoby zwiększenie świadomości a także pozyskiwanie zainteresowanych osób. W ramach prototypu przygotowano makietę podstrony z założeniami dotyczącymi treści dla osób wdrążających rozwiązanie.

Efekty

Pierwszym rozwiązaniem innowacyjnym jest dokument/narzędziownik dla instytucji (głównie kultury), który wspiera pracowników tworzących program w budowaniu bardziej międzypokoleniowej oferty. Drugim rozwiązaniem jest model łączenia seniora z pracą z wykorzystaniem wewnętrznego networkera oraz strony www z bazą danych. Efekty prac zebrano w raport podsumowujący, w którym zaprezentowano wyniki badań oraz opisano obie innowacje wraz z planem wdrożeniowym.

Gmina pilotażowa

Katowice – MDK Bogucice-Zawodzie

Czas realizacji

styczeń 2023 – listopad 2023

Eksperci

  • TENKA (Natalia Kacprzyk-August, Łukasz Szczęsny, Jakub August, Agnieszka Sysoł)

Uczestnicy

  • Gminy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii